نقش رنگ ها در معماری

منتشر شده در تاریخ

یکی از مهم ترین انتخاب ها در معماری داخلی، رنگ ها هستند که ممکن است تاثیرات مثبت و منفی زیادی بر روح و روان انسان بگذارد. رنگ یک زبان جهانی و یک عنصر جدایی ناپذیر در زندگی انسان ها است. رنگ ها قادرند افکار ما را دچار تغییر و تحول کنند. دقت در انتخاب رنگ در معماری داخلی فقط به دکوراسیون داخلی آن بر نمی گردد بلکه رنگ ها بینایی انسان را درگیر می کنند و می توانند باعث احساس آرامش یا اضطراب در فرد شوند. رنگ و معماری آمیخته بهم هستند و یک طراح ماهر باید تاثیر رنگ را در هر یک از اجزا ساختمان در نظر بگیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر شما را با جایگاه رنگ ها در معماری آشنا کنیم.

به طور کلی رنگ ها به سه دسته سرد، گرم و خنثی تقسیم می شوند. رنگ های زرد، قرمز و نارنجی جزء رنگ های گرم؛ رنگ های سبز، بنفش و آبی جزء رنگ های سرد و رنگ های خاکستری، کرم، قهوه ای، سیاه و سفید جزء رنگ های خنثی هستند.

رنگ زرد: این رنگ نماد طراوت و شادابی است و برای برجسته کردن برخی از عناصر فضا از آن استفاده می کنند. از آنجایی که این رنگ باعث ایجاد شادی و صمیمیت در افراد می شود معمولا در طراحی فضاهای کودکانه مثل مهدکودک ها و پارک ها از آن استفاده می شود. این رنگ آرام بخش تر از قرمز و نارنجی به نظر می رسد.

رنگ قرمز: احساسی که افراد از رنگ قرمز دریافت می کنند بسته به شدت قرمز به کار رفته است. قرمز می تواند هم نشانگر شور و هیجان و هم با ترس و عصبانیت همراه باشد. رنگ های قرمز روشن معمولا صمیمانه تر و چشم نواز تر هستند. یکی از روش های موثر برای جلب توجه افراد به اشیاء یا عناصر خاص در یک مکان استفاده از رنگ قرمز است.

رنگ نارنجی: نارنجی رنگی است که از ترکیب زرد و قرمز بدست می آید. استفاده از رنگ نارنجی معمولی در معماری باعث ایجاد احساس آرامش و دوستی می شود. فضاهایی که با رنگ نارنجی طراحی شده اند نسبت به فضاهای قرمز آرام تر بنظر می رسند اما همچنان شاداب و پرانرژی نیز هستند . استفاده از رنگ نارنجی نسبت به قرمز خطرات کمتری دارد.

رنگ سبز: سبز رنگ طبیعت است و در دکوراسیون داخلی از رنگ سبز برای ایجاد احساس آرامش استفاده می شود. رنگ سبز مانع از عصبی شدن افراد می شود به همین خاطر در مراکز پزشکی و روانشناسی برای القای حس امید و سلامتی به افراد از این رنگ استفاده می شود.

رنگ بنفش: بنفش یک رنگ سلطنتی است که هم در طراحی لباس های اشرافی و هم در طراحی داخلی کاخ ها کاربرد دارد. بنفش رنگی درون گراست و می تواند فضایی اعیانی و کلاسیک را برای منزل شما به ارمغان بیاورد.

رنگ آبی: برای ایجاد آرامش و روشن تر شدن فضا می توانید از رنگ آبی استفاده کنید. رنگ آبی ذهن را آرام و ضربان قلب را کاهش می دهد. علاوه بر این رنگ آبی باعث بزرگ تر به نظر رسیدن فضا می شود و در فصل تابستان احساس گرما را کاهش می دهد. همچنین آبی باعث احساس اعتماد به نفس و امنیت نیز می شود به همین خاطر در فضاهای تجاری مانند آژانس‌های هواپیمایی، بانک ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ خاکستری: خاکستری یک رنگ خنثی است که برای ایجاد احساس آرامش در فضا استفاده می شود اما توجه داشته باشید که استفاده زیاد از این رنگ ممکن است با غم و اندوه و کسالت نیز همراه باشد. خاکستری قابلیت ترکیب شدن با سایر رنگ های دیگر را دارد و هارمونی مناسبی ایجاد می کند. از این طیف رنگی معمولا در سبک های مدرن و مینیمال استفاده می کنند.

رنگ کرم: یکی از رنگ های خنثی و محبوب در دکوراسیون داخلی رنگ کرم است که از ترکیب رنگ زرد و سفید بدست می آید. این رنگ فضا ها را بزرگ تر نشان می دهد و با روشن تر نمودن محیط باعث ایجاد احساس آرامش و امنیت در افراد می شود.

رنگ سفید: یکی از کاربردی ترین رنگ ها در دکوراسیون داخلی رنگ سفید است که قابلیت ترکیب با هر رنگی را دارد. سفید علاوه بر افزایش نور اتاق فضا را بزرگ تر نشان می دهد. در مناطق گرم و خشک هم القا کننده احساس تازگی و خنکی است

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.