طراحی داخلی برای مبتلایان ADHD

منتشر شده در تاریخ

بیش فعالی (ADHD) یا اختلال نقص توجه یک اختلال رفتاری – رشدی است معمولا در سنین پایین مشاهده می شود. طبق تحقیقات حدود 3 تا ۵ درصد کودکان کم‌تر از ۷ سال و نوجوانانی که در دوران بلوغ قرار دارند با این اختلال دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این اختلال با مشکلات متعددی مانند پر تحرکی، بی توجهی،تکانشگری، رفتارهای ناگهانی و واکنش های غیرعادی همراه است.

طبق تحقیقات اخیر عوامل فیزیکی و محیطی هر دو بر زندگی انسان اثر می گذارند بنابراین در درمان این بیماران علاوه بر دارودرمانی، حمایت های خانوادگی و تحصیلی به دکوراسیون داخلی و فضای زندگی آن ها نیز اهمیت داد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با راهکارهای طراحی داخلی این بیماران آشنا کنیم.

ایجاد آرامش در منزل

اگر کودک شما مبتلا به ADHD است باید منزل خود را با توجه به نیاز های او طراحی کنید چرا که فضاهای شلوغ باعث آشفتگی ذهنی می شوند. بهتر است که رنگ دیوار ها و سقف شما یکسان باشد. همچنین سعی کنید از رنگ های آرام بخش مانند آبی ،کرم و یا خاکستری استفاده کنید. رنگ پرده ها و مبلمان هم هرچه تضاد کمتری با یکدیگر داشته باشند بهتر است. وقتی یکی از اعضای خانواده ی شما از این اختلال رنج می برد سعی کنید که از تنوع بصری پرهیز کنید.

حذف لوازم غیر ضروری برای کاهش اضطراب

سعی کنید تنها اسباب بازی هایی را که کودکتان به آنها علاقمند است نگه دارید و هر وسیله یا اسباب بازی که باعث حواس پرتی او می شود به اتاق دیگر یا انباری منتقل کنید. وسایل الکترونیکی همچون تلویزیون، کنسول بازی ویدئویی و تبلت را حدالامکان از اتاق کودک دور کنید زیرا بر خواب کودک شدیدا اثر منفی دارد و خواب کم و بی کیفیت هم باعث رفتارهای تکانشی و اضطراب کودک در طول روز می شود.

درست کردن یک تخته سیاه برای کارهای روزانه

یک تخته سیاه را بردارید و آن را در هر نقطه از خانه که بیشترین دید را دارد نصب کنید. آشپزخانه و اتاق کودک هر دو گزینه مناسبی است. با نوشتن فعالیت ها و نتایج آن ها بهتر شرایط را مدیریت خواهید کرد. به عنوان نمونه مشخص کنید که فرزندتان چه ساعتی می تواند تلویزیون تماشا کند یا خوراکی مورد علاقه اش را بخورد. اینگونه فرزندتان ملزم به رعایت قوانین خانه می شود.

تخت مبتلایان ADHD

سرویس خواب چوبی به رنگ سفید یا روشن بهترین انتخاب برای مبتلایان به این اختلال است. چوب باعث ایجاد احساس نزدیکی به طبیعت می شود و آرامش را برای فرد به ارمغان می آورد. سفید و رنگ های روشن باعث ایجاد تمرکز در ذهن می شود و جنب و جوش و تکانشگری این کودکان را کمتر می کند

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.