سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

منتشر شده در تاریخ

تاریخچه معماری اسکاندیناوی

طراحی اسکاندیناوی (به انگلیسی: Scandinavian Design) یک جنبش در طراحی است که بر سادگی، مینیمالیسم و کارایی متمرکز است. این جنبش در اوایل قرن بیستم ظهور کرد و در طول دهۀ ۱۹۵۰ میلادی در سراسر پنج کشور شمال اروپا دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد ظاهر شد. این واژه برگرفته از واژه ی نروژی به معنای “حس زیبای آرامش” است.

اوج شکوفایی این مجموعه طراحی در سال 1950 آغاز شده بود اما تأثیر گذاری آن پس از جنگ جهانی دوم به چشم همگان آمد.

ویژگی های دکوراسیون سبک اسکاندیناوی

پالت رنگ خنثی: این سبک هم همانند سایر سبک ها پالت رنگی خاص خود را دارد. چون خانه های اسکاندیناوی به دلیل منطقه جغرافیاییشان به ندرت نور روز را دریافت می کنند، به طور کلی رنگ های روشن برای این دکوراسیون ارجحیت دارد. پالت رنگی مورد استفاده در این سبک سفید، بژ، کرم، قهوه ای کم رنگ، خاکستری، سبز، آبی کمرنگ و … است.

اهمیت نور پردازی: به دلیل اهمیت بالای عنصر نور در این سبک، به سبک نوردیک نیز معروف است. خانه هایی که به این سبک طراحی شده اند معمولا دارای پنجره های بزرگ هستند زیرا بیشتر این خانه ها حداقل 7ساعت از شبانه روز نور را دریافت می کند. به حداکثر رساندن نور طبیعی در این سبک از مواردی است که طراحان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند چرا که حس وسعت را در فضای خانه افزایش می دهد.

مواد طبیعی: در فضای داخلی سبک اسکاندیناوی از مواد طبیعی مانند چوب کاج یا توس استفاده می شود. کف پوش چوبی و مبلمان چوبی از ویژگی‌های بارز این سبک است چرا که چوب گرما و اصالت را به فضا می‌بخشد.

منسوجات دنج: اسکاندیناوی‌ها به منظور متعادل کردن آب و هوای سرد از منسوجات دنج فراوانی استفاده می‌کنند. به کار بردن منسوجات نرم مغانند پرده های خز مصنوعی، پتوهای بافتنی درشت، قالیچه های پوست گوسفند، فرش‌های مخملی، شال‌های خز مصنوعی و کوسن‌های نرم فضای خانه را گرم و دلپذیر می کند.

لوازم جانبی ساده و در عین حال چشمگیر: در این سبک از وسایل تزئینی مانند آویز و دیوارکوب های از جنس برنج و مس، چاپ های گرافیکی، وسایل تزئینی با جنس شیشه، کتابخانه می توان استفاده کرد اما اتاق نباید شلوغ شود و سادگی خود را از دست بدهد.

گیاهان سرپوشیده: مردم اسکاندیناوی به عنوان انسان هایی آرام و صلح طلب شناخته شده اند و به دوستداران طبیعت معروف هستند. قرار دادن گلدان های زیبایی از انواع گل ها حسی از طبعیت را به داخل خانه می آورد و باعث احساس امنیت و آرامش به ارمغان می شود.

تفاوت و شباهت دکوراسیون مینیمال با سبک اسکاندیناوی:

اولین وجه اشتراک میان این دو سبک سادگی نهفته در آنها است. زیرا این دو سبک از هر تجملاتی به دور هستند. وجه مشترک دیگر وجود نور فراوان است چرا که باعث انتقال آرامش به محیط و اطراف می شود.

سبک مینیمال
سبک مینیمال

یکی از تفاوت های بین این دو سبک جنس وسایل مورد در آن ها است. در دکوراسیون مینیمال اغلب از فلزات و مواد پلاستیکی اما در سبک اسکاندیناوی از موادی مانند چوب و الیاف طبیعی استفاده می شود. تفاوت دیگر بین این دو سبک در رنگ های مورد استفاده در آنهاست. در سبک مینیمال بیشتر در سبک مینیمال بیشتر از رنگ هایی ساده و خنثی مانند سفید، خاکستری، مشکی و… استفاده می شود. اما در سبک اسکاندیناوی علاوه بر استفاده از پالت های رنگی خنثی مانند رنگ های سفید، خاکستری و خاکی از رنگ‌های پاستلی ملایم مانند صورتی رژگونه یا سبز نعنایی نیز استفاده می شود.

سبک اسکاندیناوی

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.