روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

منتشر شده در تاریخ

هر چیزی که در محیط اطراف ما وجود دارد، به نحوی بر روح و روان ما اثر می گذارد. یکی از این موارد اثرگذار رنگ ها هستند. این موضوع آنقدر حائز اهمیت است که در علم روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته است. رنگی که انتخاب می کنیم بر تنظیم نور خانه هم تاثیر می گذارد. اگر از رنگ های تیره در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم، محیط داخلی تیره تر می شود اما رنگ های روشن باعث افزایش روشنایی می شوند که دلیل این امر بازتاب است. اگر مایل به آشنایی بیشتر با روانشناسی رنگ ها هستید در این مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر رنگ های مختلف بر روحیه انسان

رنگ ها به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شوند. رنگ های سرد باعث آرامش می شوند، ضربان قلب را کم می کنند و احساس آرامش و خونسردی را در فرد بوجود می آورند. رنگ های گرم باعث ایجاد احساس هیجان در انسان هستند. این رنگ ها آدرنالین و ضربان قلب را بالا می برند و احساس حرارت و گرما را در فرد بوجود می آورند.

رنگ سفید

سفید یک رنگ خنثی و بسیار قدرتمند در طراحی داخلی است. سفید نماد پاکی و آرامش است. اگر این رنگ را به عنوان پس زمینه انتخاب کنید؛ می توانید با استفاده از مبلمان و وسایل رنگی کنتراست شیک و جذابی ایجاد کنید. همچنین این رنگ برای کسانی که از کلاستروفوبیا رنج می‌برند، گزینه بسیار مناسبی است.

رنگ خاکستری

یکی دیگر از رنگ های خنثی خاکستری است. در مورد تاثیر این رنگ بر روحیه انسان اختلاف نظر وجود دارد. برخی از افراد معتقدند که در بروز افسردگی تاثیر می گذارد و برخی هم معتقدند که باعث ایجاد آرامش می شود. می توانید از خاکستری برای دیوار استفاده کنید و باعث استفاده از مبلمانی به رنگی شاد ظرافت و پیچیدگی را به خانه خود بیاورید.

رنگ زرد

یکی از رنگ های گرم و نشاط آور، زرد است. این رنگ فضا را روشن تر می کند و ترکیب آن با سایر رنگ ها نیز بسیار زیبا می شود. استفاده از این رنگ به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون داخلی پیشنهاد نمی شود بنابراین سعی کنید هنگام مصرف این رنگ اعتدال را رعایت کنید زیرا استفاده زیاد از این رنگ باعث بروز فشار خون بالا و عصبانیت می شود.

رنگ سبز

رنگ سبز نماد طبیعت، صلح و حیات است. از نظر روانشناسان رنگ سبز باعث استراحت روح انسان می شود. بنابراین برای اتاق خواب یک  یک رنگ مناسب است. استفاده از این رنگ به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون داخلی باعث آرامش می شود و فشار خون را پایین می آورد.

رنگ آبی

آبی یکی از رنگ های سرد و نماد آرامش و اعتماد است. اغلب از این رنگ برای اتاق خواب و حمام استفاده می‌ کنند. این رنگ باعث کاهش ضربان قلب و  فشار خون می شود. البته این نکته را هم فراموش نکنید که استفاده  بیش از حد از رنگ آبی باعث ایجاد غم و اندوه می شود.

رنگ قرمز

رنگ قرمز انرژی زیادی دارد و هر چه پررنگ تر باشد انرژی آن نیز بیشتر است. این رنگ موجب ترشح آدرنالین می شود. استفاده از این رنگ در اتاق نشیمن عشق و گرما را منتقل می کند. در استفاده از این رنگ هم باید اعتدال را رعایت کنید زیرا استفاده بیش از حد از آن باعث خستگی چشم و سردرد می شود.

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.