تاثیر معماری بر سبک زندگی

منتشر شده در تاریخ

معماری نحوه ی نگرش ما نسبت به جامعه، فرهنگ و محیط زندگی مان تغییر می دهد. معماری فقط در مورد بناها نیست بلکه زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار می دهد. کی از مهم ترین وظیفه های معماران ارتقا بخشیدن  کیفیت زندگی انسان ها است. درواقع معماری بر سبک زندگی انسان ها اثر گذار است. هر اندازه که فضای بیشتری برای معماری ساختمان وجود داشته باشد شرایط بهتری نیز برای طراحی بوجود می آید اما زمانی که یک معمار قادر باشد فضایی را که در اختیار دارد به بهترین شکل مدیریت کند آنوقت قادر خواهد بود یک مکان مناسب را طراحی کند. از آنجایی که این روزها بیشتر افراد وقت خود را در منزلشان می گذرانند؛ معماری خانه نسبت به سایر مکان ها اهمیت بیشتری دارد. معماری نحوه ی نگرش ما نسبت به جامعه، فرهنگ و محیط زندگی مان تغییر می دهد. معماری فقط در مورد بناها نیست بلکه زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

1- تامین سلامتی روانی افراد

فضاها می‌توانند باعث افزایش تمرکز و انگیزه یا حتی بالعکس باعث ناراحتی و اضطراب شوند. از این انتخاب سبک معماری مناسب با روحیه ی افراد سبب افزایش شادی و نشاط در انسان ها می شود اگر افراد پیام مثبتی را از محیط دریافت کنند احساس آرامش بیشتری می نمایند. در سبک های معماری امروزه علاوه بر نحوه ی طراحی فضای داخلی خانه به عواملی نظیر میزان نور طبیعی، متریالی که در ساختمان سازی به کار می رود، شرایط آب و هوایی و دما و… نیز توجه می کنند.

 2- تامین سلامت جسمی افراد

هنگامی که از یک کشور به کشور دیگر، یک شهر به شهر دیگر، خیابانی به خیابانی دیگر یا حتی از یک ساختمان به ساختمان دیگری نقل مکان می کنید؛ این تغییر فضا احساسات شما را نیز تغییر می دهد. احساس شاد و پر انرژی بودن، اندوهگین بودن، عظمت و بزرگی یا حقارت و کوچکی همگی از تاثیراتی است که معماری یک فضا می تواند بر شما بگذارد. بنابراین اگر معماری یک ساختمان نادرست باشد باعث ایجاد استرس، فرسودگی، خستگی و سایر ناراحتی های جسمانی می شود که معمولا پس از چندین ماه علائم خود را نشان می دهد.

3- بهبود عملکرد افراد

یکی دیگر از تاثیرهای معماری بهبود بخشیدن عملکرد و رفتار افراد است. معماری هر ساختمانی باید متناسب با نیازهای ساکنین آن طراحی شود. به عنوان مثال طراحی یک مدرسه با یک آپارتمان مسکونی متفاوت است. اگر شما دنبال محیطی هستید که بهره وری شما در آن افزایش پیدا کند باید فضایی را انتخاب کنید که نورگیر خوبی داشته باشد. بهتر است ساختمان خود را به گونه ای طراحی کنید که به فضای سبز اشراف داشته باشید. تاثیر معماری بر عملکرد افراد غیرقابل انکار است. به عنوان مثال کسانی که در شهر یزد زندگی می کنند منزل خود را به گونه ای طراحی می کنند که گرمای زیاد به آن وارد نشود. در نتیجه کودکان و افرادی که در این سبک معماری رشد می کنند روحیه و شخصیت آنها متفاوت از کسانی است که در منازل ویلایی و شهرهای دیگر رشد کرده اند.

4- ایجاد احساس امنیت و آرامش در افراد

این سبک معماری است که باعث می شود شما در برخی فضا احساس امنیت و آرامش می کنید و یا دچار ترس و اضطراب شوید. ایر امر حاکی از تاثیر فضا بر احساسات افراد است. اگر سبک معماری ساختمان مناسب نباشد و یا امنیت آن پایین باشد از سیستم های هشدار دهنده همانند دوربین های مداربسته و … استفاده می شود.

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.