سبک معماری باروک

منتشر شده در تاریخ

با سلام خدمت همراهان همیشگی صاحو، در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از سبک های معماری آشنا کنیم. این سبک در قرن 16 میلادی و ابتدا از ایتالیا رواج پیدا کرد و سپس در بخش وسیعی از اروپا گسترش یافت. از ویژگی های این سبک می توان به ظاهر نمایشی نماها با دکور مجلل و دیوار نگاری اشاره کرد. کلمه باروک برگرفته از کلمه پرتغالی باروکو به معنای نوعی از هنر است که قواعد تناسب در آن کاربرد ندارد. سبک باروک در ابتدا منتقدان زیادی داشت چرا که منتقدان این سبک معتقد بودند که باروک سبکی بیش از حد افراطی و تجملاتی است.

ویژگی‌های معماری سبک باروک:

یکی از ویژگی های  بارز این سبک ترکیب احساس با عناصر ساختمانی است. در این سبک، معماران ملزم به رعایت قوانین خاصی نیستد. سبک باروک معمولا متشکل از اشکال خمیده، بیضی و حتی ترکیبی از اشکال مقعر و محدب است. یکی دیگر از بارزترین ویژگی های سبک باروک عظمت، کنتراست آن در نورپردازی و عناصر پیچ خورده و مجسمه های طلاکاری شده است. معمولا در ساختمان هایی که به این سبک ساخته شده اند از رنگ های روشن و ملایم استفاده کرده اند. یک خانه باروک را می توان از دهانه مرکزی یعنی محل قرارگیری در یا دروازه آن تشخیص داد. طراحی این دهانه معمولا مشخص تر از سایر قسمت های نما است. بسیاری از بناهای این سبک دارای ورودی خیره کننده ای هستند. همچنین این سبک دارای تزئینات بسیار و مجسمه و گچبری های فراوان است.

وین مهد معماری باروک است:

معماری باروک به سرعت در بخش اعظمی از اروپا گسترش یافت بنابراین نمونه های بسیاری از این سبک وجود دارد. برجسته ترین نمونه های معماری باروک را می توان در وین پیدا کرد. با توجه به گذشته امپریالیستی و جمعیت غالباً کاتولیک جای تعجب ندارد که وین یکی از بهترین شهرهای اروپا برای دیدن معماری باروک است.

نمونه ای از بناهای سبک معماری باروک

موزه انولید در پاریس، فرانسه

کاخ بلودر در وین، اتریش

کلیسای سنت چارلز در وین، اتریش

کاخ زمستانی در سنت‌پترزبورگ، روسیه 

کاخ شون برون در وین، اتریش

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.