معماری مدرن چیست؟

منتشر شده در تاریخ

تاکنون سبک های متفاوتی از معماری در جهان وجود داشته که هر کدام از آنها بر حسب زمان، نیازهای فنی، تاریخی و… طرفداران خاص خود را داشته اند و هنوز دارند.  یکی از این سبک ها، معماری مدرن است. این اصطلاح بیانگر نگرش اجتماعی، هنری و فرهنگی به‌نام مدرنیسم است. این سبک سنت ها و قوانین از پیش تعیین‌شده را رد کرده و بر آزادی بیان در هنر، ادبیات، معماری و موسیقی تأکید می کند. پیدایش این سبک، مربوط به اوایل قرن بیستم و جنگ های جهانی است.

معماری مدرن یا نوگرا، سبکی است که در آن با استفاده از ایده های خلاقانه، فناوری های نوین و ترکیب آنها با نوع کارکرد ساختمان اجرا می شود. در این معماری مفاهیم قبلی حذف شده اند و طرحی را اجرا می کنند که قبلا وجود نداشته است.

شروع سبک معماری مدرن به دوره قاجار باز می گردد و معمارانی که در خارج از کشور تحصیل کرده بودند باعث ورود این سبک شدند.

انواع گرایشات معماری مدرن

هر چند که معماری مدرن خود یک سبک اصیل و شناخته شده است اما دارای زیر شاخه هایی است که در ادامه به معرفی برخی از آنان می پردازیم:

سبک مدرن متأخر: در معماری مدرن متاخر، آزادی عمل، منحنی ها و حجم های عظیم کاملا مشخص است. معمار در این سبک می تواند ایده ها و هر آنچه که در ذهن خود می پروراند را آزادانه بیان کند. شهرک اکباتان نمونه از سبک معماری مدرن متأخر در ایران است.

موزه گوگنهایم نیویورک

سبک مدرن مینیمال: یکی از معروف ترین زیرشاخه های معماری مدرن، سبک مینیمال یا کمینه گرایی است. این سبک شباهت بسیاری با معماری مدرن دارد. سبک مدرن و مینیمال بسیار به یکدیگر شبیه هستند و هدف هر دوی آنها داشتن فضای ساده با رنگهای پایه است. این سبک نقش یک درمان کننده را برای حالات عصبی انسان دارد و باعث آرامش روحی و ذهنی می شود.

خانه مینیمال دوپلی کاسا

سبک مدرن متعالی: معماری مدرن متعالی اوج معماری مدرن است و بین دو جنگ جهانی اول و دوم در اروپا و آمریکا شکل گرفت. پس از پایان جنگ جهانی اول با نیاز شدید به ترمیم خرابی های حاصل از جنگ و تولید انبوهی از ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش پیدا کرد. به علت عدم استفاده از تجملات این سبک در اقضا نقاط جهان مورد توجه قرار گرفت.

مدرسه باهاس

سبک مدرن انتقالی: سبک انتقالی یا ترنزیشنال به معنای گذر از مرحله‌ای به مرحله دیگه نیست. درواقع این سبک ترکیبی سبک مدرن و کلاسیک است که طرفداران بسیاری دارد. در این سبک می توانید راحتی سبک مدرن را با تجملات سبک کلاسیک ترکیب کنید.

سبک مدرن تک رو: سبک معماری ماوریک یا تک رو یکی زیرشاخه های معماری مدرن محسوب می شود. در این سبک بیشتر از رنگ های تصادفی استفاده می کنند و طراحی آن مبتکرانه است. در این سبک بر استفاده بیشتر از مصالح، تکنیک های جدید و تکنولوژی به منظور هوشمند سازی ساختمان  استفاده می شود. از این سبک بیشتر برای طراحی داخلی استفاده می کنند. در این سبک بدون هیچ محدودیتی می توانید هر رنگی را آزادانه انتخاب کنید.

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.