لند اسکیپ در معماری

منتشر شده در تاریخ

به ادغام ویژگی های طبیعی زمین با عناصر مصنوعی برای خلق جذابیت بصری و زیبایی لند اسکیپ یا منظر گفته میشود. در واقع لند اسکیپ علمی است طبیعت گرا که با سازماندهی زمین و ساختمان ها برای استفاده بهینه انسان سر و کار دارد.

یکی از معضلات امروزه در شهرهای بزرگ موضوع آلودگی هوا است. یکی از راه هایی که می توان با آن مقابله کرد؛ ایجاد محوطه های سبز در اطراف و پشت بام منازل است. لنداسکیپ شاخه ای نو ظهور در معماری است که با طراحی و ساماندهی منظره به کمک ما می آید. در واقع ارتباط  بیشتر انسان با طبیعت را بهبود می بخشد.

انواع سبک های لنداسکیپ 

در هر کشوری با توجه به اقلیم و آداب رسوم آن سبک های مختلفی از لند اسکیپ وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنان می پردازیم:

سبک منظم: این سبک بیشتر در طرح های کلاسیک مشاهده می شود.این سبک طراحی سبک لوکسی به شمار می رود که بیشتر در محوطه ساختمان ها و خانه های گران قیمت از آن استفاده می کنند. هندسه منظم نقش مهمی در چیدمان فضا دارد.

بک باغ انگلیسی: سبک باغ انگلیسی در اوایل رومی شکل گرفت. به استفاده از سیرهای با سیم مستقیم یا به آرامی ، عناصر سنگی مانند نیمکت ، دیوارها به سبک کلاسیک quentessential ، ستون ها یا مجسمه هایی از شخصیت کلاسیک مشتق شده می­توان اشاره کرد.

سبک باغ مدیترانه ای: این سبک بیشتر در مناطق  ساحلی یونان ، ایتالیا و فرانسه مشهور است و از مناطق مختلف جهان تأثیر گرفته است. معیارهای اصلی این سبک مسیرهای شن و منطقه نشیمن سایه دار است و به دو نوع رسمی و غیر رسمی تقسیم بندی می­شود.

سبک باغ اسپانیایی: طراحی این سبک برگرفته از باغ های اسلامی فارسی، و موری است. طراحی اسپانیایی با تأثیر از باغهای اسلامی،از چندین چشمه کوچک در سرتاسر اتاق و یک حیاط بزرگ تشکیل شده است.

سبک باغ های ژاپنی: باغ‌های ژاپنی به منظور ایجاد فضایی مناسب در جهت مدیتیشن و تفکر طراحی شده اند. این فضا در ابتدا برای نخبگان سیاسی و حاکمان ژاپنی بود که برای فراغت از جنگ و کشمکش‌های اجتماعی به آن پناه می بردند. سپس رفته رفته به بخشی از فرهنگ مردم این کشور تبدیل شد.

سبک باغ ایرانی: از ویژگی های اصلی این سبک ساختار های هندسی منحصر به فرد، ایجاد جوی آب در مسیر و محصور کردن باغ با دیوارهای بلند که معمولا در فلات ایران رواج دارد.  مسیرهای هدایت کننده به سمت بنای اصلی از ویژگی های سبک باغ ایرانی است. در واقع این سبک طراحی بر کل جهان تاثیر گذاشته است. معماری باغ های الحمرا و کاخ مورها در اسپانیا الهام گرفته از این سبک است.

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.