باکمینستر فولر

منتشر شده در تاریخ

ریچارد باکمینستر فولر (به انگلیسی: Richard Buckminster Fuller) متولد ۱۸۹۵میلادی، معمار آمریکایی بود که بخاطر اختراع گنبد ژئودزیک مشهور گشت. فولر در ۱۹۸۳ از دنیا رفت.

ریچارد باکمینستر فولر را در کودکی باکی فولر صدا می کردند. چشم های او آستیگمات بودند و پای راست او از پای چپش کمی کوتاه تر بود و همین موضوع باعث می شد تا هنگام راه رفتن کمی بلنگد. اولین جرقه های نبوغ او در معماری در یک کاردستی که برای مدرسه ساخته بود مشخص شد: یک لانه ی کبوتر ! فولر در این کاردستی نخ دندان ها طوری بهم گیر داده بود که دیگر نیازی به استفاده از چسب نداشت. فولر از اینکه همه چیز در آمریکا به شکل مربع یا مستطیل طراحی شده بود شکایت داشت زیرا به نظرش زیادی ساده بود. فولر در دوران نوجوانی به علوم دریایی علاقمند شد و طولی نکشید که پس از مرگ پدرش مجبور شد به نیروی دریایی بپیوندد. با اینکه کار در نیروی دریایی برایش دشوار بود اما علاقه اش به این کار باعث شد تا به عنوان مهندس کشتی رانی منصوب شود. فضای نظامی آمریکا او را از نظر روحی آسیب دیده کرده بود.

با اینکه کار و تحصیل فولر را از پا درآورده بودند اما آخر هفته ها به کلاس رقص می رفت و اینگونه بود که با همسر آینده اش آنا هیولت که پدرش جیمز مونرو هیولت یک معمار و نقاش معروف بود؛ آشنا شد. شاید به واسطه ی همین آشنایی و حضورش در کلاس های رقص بود که اعتماد به نفس بیرون آمدن از ارتش را به او داد. فولر دو بار از دانشگاه هاروارد اخراج شد و هرگز نتوانست تحصیلات آکادمیک خود را به پایان برساند. بخش اعظمی از زندگی فولر در سفرهایش صرف سخنرانی شد و قریب به 30 جلد کتاب تالیف کرد و 47 درجه دکتری افتخاری را از آن خود کرد. فولر تنها ساعاتی پیش از مرگش در سال 1983 مدال آزادی ریاست جمهوری را که بالاترین افتخار غیر نظامی در آمریکا محسوب می شود دریافت کرد.

خانه باکمینستر فولر و آنا هیولت

آثار باکمینستر فولر:

خانه دایماکسیون
واحد استقرار Dymaxion
گنبد زمین شناسی
ماشین دایماکسیون
نقشه Dymaxion
بیوسفر مونترال

خانه دایماکسیون
بیوسفر مونترال

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.