رولاند مارسل دوبرول

منتشر شده در تاریخ

رولان (رولاند) مارسل دوبرول در سال 1907 در شهر ارمانتیر واقع در شمال فرانسه به دنیا آمد. او از سن 17 سالگی در در دفاتر معماری و کارگاههای ساختمانی مشغول به کارآموزی شد و در 19 سالگی از سال ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۴ با رتبه عالی موفق شد که وارد مدرسه هنرهای زیبای بوزار شود. او بسیار زحمتکش و توانمند بود. از سال 1932 در یازده کنکور مختلف معماری از جمله بیمارستان زوریخ، شهرداری شانگهای، طرح جامع شهربرن، طرح جامع کاخ سلطنتی استکهلم و… به عنوان کارآموز یا همکار شرکت کرد اما سال بعد وقتی در کنکوری که در آن اول شده بود برنده نشد آن قدر دچار سرخوردگی شد که پس از موفقیت در کنکور ساختمان بورس سهام تهران به ایران مهاجرت کرد و تا سال 1320 در ایران زندگی کرد.

دوبرول با شرکت ساختمانی باتینیول ساختمانی خارجی در تهران که در طرحهای جدید دوران رضا شاه فعال بود؛ شروع به همکاری کرد. طبق مستندات موجود کازینوی رامسر را در سال 1936 او برای این شرکت طراحی کرده است. در اداره کل ساختمان ایران دوبرول نقشه های مقدماتی و اجرایی کاخ دادگستری را کشید و پس از اینکه دفتر فنی این شرکت را به وزارت صنایع و معادن منتقل کردند، مسئولیت طراحی نقشه های ساختمان جدید وزارتخانه را عهده دار شد. دوبرول با همکاری محسن فروغی دفتر معماری خود را در سال 1938 تاسیس کردند. او حتی در در تاسیس هنرستان صنعتی وزارت صنایع و معادن نقش داشت و در آنجا نیز مشغول به تدریس معماری شد. بسیاری از شاگردانی که دوبرول در این هنرستان داشت بعدها در دانشکده هنرهای زیبا به او ملحق شدند. او در (1938) هنگامی که سمت مهندس کنترل برای وزارت دارایی را داشت عملیات اجرایی یک بیمارستان را هم برعهده گرفت.

دوبرول از سال 1937 با وزارت معارف وقت آن زمان همکاری خود را آغاز کرد و از سال 1938 نقش سرمهندس را در آنجا داشت.  با آغاز جنگ فرانسه در سال 1939، دوبرول به صورت داوطلبانه به نیروی هوایی فرانسه پیوست اما سپس 5 ماه بعد به ایران بازگشت و در سال 1942 مجددا ایران را برای همیشه ترک کرد. در آن دوران دوبرول به مدت سه سال رئیس اداره شهرسازی سوریه تحت الحمایه فرانسه شد و طرح جامع اکثر شهرهای سوریه را تدوین کرد. دوبرول در سال 1945 دوباره به کشورش بازگشت اما تا پایان عمرش روابط دوستانه خود را همکارانش در ایران حفظ کرد. اما دیگر پیشنهاد کاری را در ایران قبول نکرد. سرانجام دوبرول در 30 اوت سال 1983 در سن 75 سالگی دار فانی را وداع گفت.

آثار رولاند مارسل دوبرول

کاخ دادگستری

دانشگاه هنرهای زیبا

ساختمان قماش

باشگاه دانشگاه تهران

پارک ورزشی امجدیه

کاخ وزارت دارایی

دانشگاه هنرهای زیبا
ساختمان قماش
پارک ورزشی امجدیه
کاخ دادگستری

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.