نورمن فاستر

منتشر شده در تاریخ

نورمن رابرت فاستر (به انگلیسی: Norman Robert Foster, Baron Foster of Thames Bank) (زاده ۱ ژوئن، ۱۹۳۵) معمار اهل بریتانیا است.

شهرت او بیشتر به خاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن فراگیر شد. یکی دیگر از دلیل شهرت وی بخاطر طرح ابراج البیت است.

او رئیس بنیاد نورمن فاستر است که برای «ترویج تفکر و پژوهش میان رشته‌ای برای کمک به نسل‌های جدید معماران، طراحان و شهرسازان برای پیش‌بینی آینده» ایجاد شده است. این بنیاد، که در ژوئن 2017 افتتاح شد، در مادرید مستقر است و در سطح جهانی فعالیت می کند.

نورمن فاستر در مورد برج «خیارشور» یا به عبارتی «برج سوئیس رِ» می گوید: “خوب «برچسب روزنامه نگارانه خیار» را باید اندکی تحقیرآمیز دانست اما نکته جالب این است که براساس همین برچسب میتوان گفت، طرح ساختمان خلاقیت مخاطب را خواه انتقادی باشد خواه نه به کار می اندازد. حالت شوخ طبعانه موجود در آن نیز بازتابی از زمینه بومی انگلیسی آن است، چنین اظهارنظری در به طور مثال اسپانیا، غیرممکن است. به نظر من این ساختمان نتیجه پاسخه ایی بسیار دقیق به نیازهای ساختمانی فضای شهر لندن و زمینه شهری آن در همان سایت به‌خصوص است.”

زندگی‌نامه

نورمن در خانواده‌ای کارگری در منچستر به دنیا آمد. در ۱۶ سالگی مدرسه را رها کرد و در عوض به خدمت در نیروی هوایی پادشاهی شتافت. نورمن فاستر پیوسته بر آن بوده که با تقسیمات و چند پارگی های دانش مبارزه کند و جریان فکری منحصر به فرد خود را تداوم بخشد که غالباً این عمل تا مرحله ی آشفتگی و رنجش ساختارها و چارچوب های فرهنگی نیز پیش رفته است. بنابراین، هنگام صحبت در مورد مباحث معماری ، عدم کاربرد واژه شناسی تجریدی و ایهام گونه – که امروزه در بحث های معمول و متداول به زبان میانجی تبدیل شده و افراد تابع مد نمی توانند از آن بر حذر باشند – امری اتفاقی نیست.

حرفه

دهه 1960-1980

در سال 1963، فاستر به بریتانیا بازگشت و دفتر معماری خود را به نام Team 4 با راجرز، سو برومول و خواهران جورجی و وندی چیسمن تأسیس کرد. یکی از اولین پروژه‌های آن‌ها کابین خلبان (the Cockpit) بود، یک حباب شیشه‌ای مینیمالیستی که در کورنوال نصب شده بود، که ویژگی‌های آن به موضوعی تکراری در پروژه‌های آینده فاستر تبدیل شد. پس از جدایی این چهار نفر در سال 1967، فاستر و وندی یک مرکز آموزشی جدید به نام فاستر آسوشیتس را تأسیس کردند. از سال 1968 تا 1983، فاستر با معمار آمریکایی ریچارد باکمینستر فولر در چندین پروژه که کاتالیزور در توسعه رویکرد حساس به محیط زیست برای طراحی شدند، مانند تئاتر ساموئل بکت در کالج سنت پیتر، آکسفورد، همکاری کرد.

دهه 1990 تا کنون

فاستر برای توسعه سایت صرافی بالتیک که در دهه 1990 توسط بمب IRA آسیبی دیده بود، به فاستر اختصاص داده شد. Foster + Partners طرحی را برای یک آسمان خراش 385 متری (1263 فوت) به نام برج هزاره لندن ارائه کرد، اما ارتفاع آن برای خط افق لندن بیش از حد تلقی می شد. این پیشنهاد منتفی شد و به جای آن فاستر تبر سنت مری 30 را پیشنهاد داد، که عموماً به آن “قره سبز” می گویند، پس از شکل آن. فاستر با مهندسان کار کرد تا سیستم های کامپیوتری پیچیده را با ابتدایی ترین قوانین فیزیکی مانند همرفت ادغام کند. در سال 1999، این شرکت به Foster + Partners تغییر نام داد.

در آن زمان، سبک فاستر از چشم انداز قبلی خود با فناوری پیشرفته، به مدرنیته تبدیل شده بود. در سال 2004، فاستر بلندترین پل جهان، پل میلاو در جنوب فرانسه را طراحی کرد که شهردار میلو، ژاک گادفرین، بیان کرد. معمار نورمن فاستر به ما الگویی از هنر داد.

فاستر از حدود سال 2009 تا زمان مرگ جابز با استیو جابز برای طراحی دفاتر اپل، پردیس اپل 2 (Apple Campus 2)، که اکنون اپل پارک نامیده می شود، در کوپرتینو کالیفرنیا،  در ایالات متحده کار کرد. هیئت مدیره و کارکنان اپل با تکمیل طراحی و ساخت و ساز در حال انجام به کار با فاستر ادامه دادند. این ساختمان مدور در آوریل 2017، شش سال پس از مرگ جابز در سال 2011، به روی کارمندان باز شد.

فاستر در حال حاضر عضو هیئت امنای موسسه خیریه معماری Article 25 است که ساختمان‌های نوآورانه، ایمن و پایدار را در برخی از نامناسب‌ترین و ناپایدارترین مناطق جهان طراحی، ساخت و مدیریت می‌کند. او همچنین عضو هیئت امنای بنیاد معماری بوده است. فاستر معتقد است که جذب استعدادهای جوان ضروری است و افتخار می کند که میانگین سنی افرادی که برای فاستر و شرکا کار می کنند 32 سال است، درست مانند سال 1967.

در ماه می 2022، اعلام شد که فاستر پس از پایان تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022، به برنامه ریزی بازسازی اوکراین کمک خواهد کرد.

آثار

هتل هارمون

ورزشگاه کمپ نو

مرکز تجارت جهانی (ساختمان شماره ۲)

برج هرست

هرم صلح و دوستی

فرودگاه بین‌المللی کویت

مرکز تولید مک لارن

برج هرمیتاژ

موزه هنر داتونگ

ساختمان پارلمان آلمان

فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ ، چک لاپ کوک

دفتر مرکزی شرکت سوئیس ری

دفتر مرکزی شرکت بیمه ویلیس ،فابر و داماس ،ایپسوویچ

مجموعه الفیضیه ریاض عربستان سعودی

سا زهٔ پنوماتیک موقت برای شرکت فناوری رایانه ،همل همپ استید

شرکت رنو در انگلستان

سیتی‌هال لندن

پایانه مسافربری وفرودگاه استانزتد لندن

دفترها و استودیوهای جدید BBC در پورتلند

دانشکده حقوق دانشگاه کمبریج

شهر مصدر __ ابوظبی(در حال ساخت)

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.