حسین امانت

منتشر شده در تاریخ

حسین امانت (زادهٔ ۱۳۲۱ خورشیدی) طراح و معمار ایرانی مقیم کشور کانادا است. معروف‌ترین اثر حسین امانت برج آزادی است که در شهر تهران قرار دارد و به عنوان «نماد پایتخت» شناخته می‌شود.

زندگی‌نامه

حسین امانت در یک خانواده بهایی به دنیا آمد. خانوادهٔ پدر حسین امانت اهل کاشان بودند و از طرف مادر نیمه همدانی-نیمه کاشانی است. حسین امانت دانش‌آموخته دانشکدهٔ هنرهای زیبا دانشگاه تهران و از شاگردان حیدر غیایی و هوشنگ سیحون بوده‌است.

برج آزادی

حسین امانت طراح برج شهیاد (آزادی) در تهران است. که به مناسبت یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ سالهٔ شاهنشاهی ایران و به عنوان نمادی از «ایران مدرن» و نشانی از «دروازه تمدن بزرگ» در سدهٔ بیستم ساخته شد و هم چنین آرشیتکت و طراح ساختمان‌های اولیهٔ دانشگاه صنعتی شریف و بسیاری از سازه‌های دیگر در ایران و جهان است.

حسین امانت در گفت‌وگویی درباره برج آزادی می‌گوید: برج شهیاد برای تمرکز بر حقیقت، جوهر و عمق فرهنگ ایرانی طراحی شده است. یعنی با توجه به آنچه در طول تاریخ در ایران می گذرد و بسیار در تاریخ این کشور. درست است که این کار در زمانی انجام شد که موقعیت سیاسی دیگری در ایران حاکم بود، اما وقتی آن را طراحی کردم، به تمام دوره های تاریخی و آینده ایران فکر می کردم، نه در آن موقعیت سیاسی خاص.

به گفته مهندس حسین امانت، تهیهٔ سنگ‌های این برج به دلیل پیچیدگی در نوع انحنای پایه‌های برج، کار سخت و پیچیده ایی بود و برای رفع این مشکل به «غفار داورپناه» پدر سنگبری نوین ایران و صاحب کارخانه سنگبری «ساخارا» روی آورد و توسط استاد غفار، با استاد قنبر رحیمی، آشنا گشت تا بهترین و مرغوبترین سنگ هارا از دل معادن سنگ،انتخاب کنند. نصب سنگهای برج نیز، به عهدهٔ «محمد علی قدسی» صاحب کارخانه‌های سنگبری «اتفاق» و «اتفاق نو» گذاشته شد.

پس از پروژهٔ «برج شهیاد» که پس از انقلاب «برج آزادی» نامیده می‌شد و دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف)، نظارت و سرپرستی ساخت موزه پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر به او واگذار شد. ساخت این موزه زیرزمینی با پیروزی انقلاب اسلامی متوقف شد. امانت هم چنین معمار و طراح ساختمان سازمان میراث فرهنگی، چندین مدرسه، کتابخانه و یک شهرک تفریحی در کناره دریای خزر بوده‌است. او بعدها با گسترش کار خویش بناهایی در بیرون از کشور را نیز طراحی نمود، از آن دست، بنای سفارت ایران در پکن، پایتخت جمهوری خلق چین که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است.

حسین امانت طی مسابقه ای که به مناسبت جشن‌های 2500 ساله‌ی شاهنشاهی ایران و به دستور فرح دیبا برگزار می‌شد، در رقابت طراحی برج آزادی(شهیاد) تهران پیروز شد و طرح پیشنهادی وی به یکی از نمادهای شهر تهران تبدیل گردید. در واقع برج آزادی بنایی اصیل دارای طرحی ایرانی و نمایانگر ایران مدرن می‌باشد.

برج آزادی تلفیقی ار معماری مدرن و سنتی ایرانی می‌باشد که در طراحی و ساخت آن، حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌ها دقت فراوانی شده است و در نهایت به بنایی بی نظیر در طراحی و اجرا مبدل شده است. برج آزادی به صورت تندیسی ساخته شده، که به عنوان نماد شهری کاربرد دارد. طول این بنا 63 متر و ارتفاع آن از کف موزه 5 متر می‌باشد. در ساخت این بنا از 46000 قطعه سنگ بریده و پرداخته شده استفاده شده است.

سبک حسین امانت

در برخی آثار حسین امانت سبک معماری کلاسیک یونان به چشم می‌خورد هرچند دقت به جزئیات طراحی چیز دیگری را بازگو می‌نماید. اما آنچه در تمامی پروژه‌های امانت به چشم می‌خورد، فرهنگ ایرانی و نیم نگاهی به معماری سنتی ایرانی در قالبی مدرن است. از جمله مواردی که در آثار حسین امانت به چشم می‌خورد، اجرای اصول هندسه و معماری سنتی ایرانی در تمام پروژه‌های مدرن خود می‌باشد. امانت جوایز مهمی بابت طراحی‌های منحصر به فرد خود دریافت کرده است و در کنفرانس‌های آموزشی و فرهنگی بسیاری سخن گفته است.

آثار شاخص حسین امانت

ساختمان ابن سینا دانشگاه صنعتی شریف در سال 1354: مجموعه این سینا دانشگاه صنعتی شریف شامل کلاس‌های عمومی برای برگزاری کلاس‌های درس، کتاب خانه، آمفی تئاتر، و چندین ساختمان برای رشته‌های مختلف می‌باشد. هدف امانت از طراحی این دانشگاه، طراحی فضایی سیال است که بتوان فضاهای مورد نیاز یک دانشگاه را به اقتصادی ترین شکل ممکن در آن جا داد. ساختمان‌های این مجموعه به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که حیاط‌هایی بسته ایجاد می‌کنند که این حیاط‌ها از طریق ستون‌ها و طاق‌ها از هم جدا می‌شوند. ترکیب این ساختمان‌ها و فضاها، تداعی کننده مدارس سنتی ایرانی می‎باشد.

ساختمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران

شهرک تفریحی دریا کنار

موزه‌ی زیرزمینی برج آزادی

مشرق الاذکار در ساموآ

ساختمان مقر بیت العدل اعظم

ساختمان سفارت ایران در پکن

آسمان خراش هاریزونس، سن دیگو امریکا، ۲۰۰۱

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.