موزه آکروپولیس

منتشر شده در تاریخ

موزه‌ی آکروپولیس در یونان، به یافته‌های مرتبط با آکروپولیس، معبد پارتنون و معابد اطرافش اختصاص داده شده و در شمار بهترین موزه‌های جهان قرار دارد.

موزه‌ی «آکروپولیس» (Acropolis Museum)، در آتن واقع شده و یکی از بهترین موزه‌ها در دنیا به حساب می‎آید. شیشه‌های بزرگ این موزه، از جمله ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود و امکان دسترسی به چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر باستانی آتن را برای شما فراهم می‌کند. این موزه، بهترین پناهگاه برای حفاظت از آثار باستانی باارزشی به شمار می‎رود که در نزدیکی آکروپولیس پیدا شده‌اند و همچنین به خوبی نشان می‎دهد که مجسمه‌های معبد پارتنون و معابد اطرافش در آن زمان به چه شکل بوده‌اند.

موزه‌ی آکروپولیس از سال ۲۰۰۹ برای بازدید بر روی مردم باز گذاشته شد و آثارش را در ۳ طبقه به نمایش می‌گذارد. علاوه بر آن می‌توانید از بخش کاوش‌های باستان‌شناسی نیز دیدن کنید که ویرانه‌هایی از یک شهر قدیمی، حمام، سیستم زهکشی و موزاییک‌هایش را دربرمی‌گیرد. تجربه‌ی بازدیدکنندگان این موزه نشان می‌دهد که بهتر است گشت و گذار خود را از طبقه‌ی سوم و «گالری پارتنون» (Parthenon Gallery) شروع کنید که نقطه‌ی عطف موزه‌‎ی آکروپولیس به حساب می‌آید. به این شکل هم بازدیدتان نظم بیشتری پیدا خواهد کرد و هم می‌توانید به نمای دیدنی آکروپولیس و آتن دسترسی داشته باشید. به معماران این موزه، یعنی «مایکل فتیادیس» (Michael Photiadis) و «برنارد چومی» (Bernard Tschumi) برای میزان تفکر و وقتی که صرف طراحی آن کرده‌اند، واقعاً می‌بایست آفرین گفت.

محور، اندازه و تعداد ستون‌های طبقه‌ی سوم به گونه‌ای سازماندهی شده که به معبد پارتنون شباهت داشته باشد. از دیدنی‌های مهم این بخش می‌توان سنتوری (سه گوش بالای در)، میتوپ (بخش مستطیل شکل تزیینات دیواری) و فریز یا همان گچکاری برجسته در بالای دیوار را نام برد. سنتوری شرقی قبلاً در بالای درب ورودی پارتنون قرار داشته و تولد خارق‌العاده‌ی الهه‌ی شهر آتن، یعنی آتنا را به نمایش می‌گذارد که از سر زئوس بیرون آمد! سنتوری غربی نیز رقابت آتنا و «پوسایدون» یا همان «پوزئیدون» را نشان می‌دهد. برجسته‌کاری‌های میتوپ هم زمانی بخشی از ستون‌بندی‌های خارجی معبد پارتنون بوده و صحنه‌هایی از اساطیر و جنگ‌های افسانه‌ای یونان را یادآور می‌شود. جدیدترین نقش برجسته‌ای که از این معبد به موزه انتقال داده شده، مربوط به نبرد انسان و «قِنطَروس» یا همان «سانتور» (Centaur) می‌باشد که آن را با دقت فراوان، تمیز و ترمیم کرده‌اند.

فریز، پر جزئیات‌ترین بخش معبد پارتنون است که بر روی دیوار بخش درون‌خانه‌ی آن قرار گرفته بود. طول این فریز به ۱۶۰ متر می‌رسید و نقش برجسته‌هایی از صحنه‌های مختلف را مثل یک داستان، پشت سر هم به نمایش می‌گذارد. البته فقط ۵۰ متر از آن به فریز اصلی تعلق دارد و بقیه‌اش را متخصصان موزه‌ی آکروپولیس با مهارت بالایی تکمیل کرده‌اند تا به داستان معنا ببخشند. ۸۰ متر باقی‌مانده‌ی آن در مکان‌های مختلفی در جهان از جمله موزه لوور، موزه بریتانیا و موزه‌های شهرهای دیگری از جمله «پالرمو» (Palermo)، واتیکان،وین، مونیخ، کپنهاگ و «وورتسبورگ» (Würzburg) نگهداری می‌شود. یکی از این فریزها، سواره نظام و یک اسب را نشان می‎دهد که معتقدند کار «فیدیاس» (Pheidias) پیکرتراش یونانی بوده است.

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.