کلیسا سنت شاپل فرانسه

منتشر شده در تاریخ

کلیسای سنت-شاپل (فرانسوی: Sainte-Chapelle‎) یک کلیسای کاتولیک در شهر پاریس، فرانسه است. این کلیسا که در جزیره ایل دو لا سیته در میان رود سن قرار دارد در سال ۱۲۴۲ شروع به ساخت و در سال ۱۲۴۸ ساختش به اتمام رسیده است.

سنت شاپل در میان بالاترین دستاوردهای دوره رایونانت معماری گوتیک در نظر گرفته شده است. این اثر توسط پادشاه لوئی نهم فرانسه سفارش داده شد تا مجموعه آثار شور خود را در آن جای دهد، از جمله تاج خارهای مسیح، یکی از مهم ترین آثار در غسل تعمید قرون وسطی، بعدها در کلیسای جامع نوتردام نزدیک تا آتش سوزی سال ۲۰۱۹ میزبانی شد که جان سالم به در برد.

به همراه Conciergerie، Sainte-Chapelle یکی از اولین ساختمان های بازمانده از کاخ سلطنتی کاپیتیان در ایل د لا سیته است. اگرچه در طول انقلاب فرانسه آسیب دید و در قرن ۱۹ ترمیم شد، اما یکی از گسترده ترین مجموعه های شیشه ای رنگی قرن ۱۳ در هر نقطه از جهان را در خود جای داده است.

سنت شاپل دیگر کلیسا نیست این شهر پس از انقلاب فرانسه سکولاریزه شد، و هم اکنون توسط مرکز آثار ملی فرانسه، به همراه Conciergerie نزدیک، دیگر وستگی باقی مانده از کاخ اصلی اداره می شود.

سنت شاپل علاوه بر خدمت به عنوان محل عبادت، نقش مهمی در جاه طلبی های سیاسی و فرهنگی شاه لوئیس و جانشینانش داشت.  با تاج و تخت امپراتوری در کنستانتینوپل اشغال شده توسط شمارش صرف از فلندرز و با امپراتوری مقدس روم در بی نظمی ناآرام، حمایت هنری و معماری لوئیس کمک کرد تا او را به عنوان پادشاه مرکزی غرب غسل تعمید قرار دهد.

نویسنده

Sholeh Gharibi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.