برج کج پیزا

منتشر شده در تاریخ

برج کج پیزا، ایتالیا

پیزا شهری تاریخی، کوچک و بندری در کشور ایتالیا است که به‌دلیل موقعیتش از شهرهای مهم اروپا محسوب می‌شود. این شهر میان گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و معماری از محبوبیت بالایی برخوردار است. دلیل این محبوبیت معماری‌ها و جاذبه‌های تاریخی و بی‌نظیری است که در دل آن قرار دارند. مجموعه پیزا یکی از این جاذبه‌ها محسوب می‌شود که برج پیزا را در خود جای داده است.
در واقع دلیل اصلی شهرت شهر پیزا، وجود برج کج پیزا در آن است. این برج به‌عنوان برج ناقوس در مجموعه پیزا قرار گرفته و به‌دلیل انحرافی که دارد، توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است. علاوه بر آن موزه‌ها، کاخ‌ها و کلیسای متنوع دیگر به شهرت این شهر افزوده‌اند.

با اینکه این برج، تنها برج کج جهان نیست، ولی از شناخته‌شده‌ ترین آنها است. این برج ۵۶,۷۰ متر بلندی و ۱۴۵۰۰ تن جرم دارد. این برج، نشان اصلی شهر پیزا است و در ۱۹۸۷ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
در سده ۱۲ میلادی، مردم شهر پیزا تصمیم گرفتند کلیسای آنها برجی داشته باشد که برج سنت مارک را تحت تأثیر قرار دهد. گفته می‌شود در آن دوره، ثروتمندان ایتالیا و طبقهٔ اشراف برای رقابت با یکدیگر، سرشناس‌ترین هنرمندان و معماران را مأمور ساختن شاهکارهای معماری می‌کردند.

ساخت این برج در دوره رنسانس در ۹ اوت ۱۱۷۳ آغاز شد. پس از آن که پایه‌های بنا حفر شدند معماری کارآزموده به نام دیوتیسالوی که مسئول ساختمان این برج بود نخستین سنگ آن را بنا نهاد. اما چند سال پس از آغاز ساخت آن، هنگامی که تنها سه طبقه پایینی آن به پایان رسیده بود و پیش از آنکه بلندی برج به ۱۲ متر برسد خمیدگی برج به سوی جنوب‌شرقی نشان داده شده بود.

پس از آن ساخت این برج به مدت ۱۰۰ سال متوقف شد.
در سال ۱۲۳۴ از معمار دیگری به نام بونانو پیزانو خواسته شد تا ساختمان برج را به پایان برساند. او چهارمین سقف بنا را به پایان رساند و آن را نیمه تمام گذارد و چهار طبقهٔ بعدی آن با همان تمایل به خمیدگی به پایان رسیدند. سپس معمار دیگری، رشته کار را بدست گرفت و طبقات پنجم و ششم را تمام کرد. اما پایهٔ اصلی همچنان منحرف می‌شد. مهندسین آن زمان برای آنکه بتوانند کجی برج را درست کنند یک طرف از طبقات آن را از طرف دیگر بلندتر ساختند اما برج به طرف دیگر خم شد. در سال ۱۲۸۴ ساخت برج دوباره متوقف شد.

در سال ۱۳۱۹ میلادی معماری به نام جووانی پیزانو طبقه هفتم آن را کامل کرد و ساختمان آخرین بالکن را به پایان رساند و ناقوسهای برج را نزدیک مرکز جرم سازه نصب کرد.

 نام پیزا در سال ۶۰۰ قبل از میلاد از کلمه‌ ای یونانی به معنی سرزمین باتلاقی گرفته شده است. شهر پیزا در آغاز یک بندر دریایی ساده، اما مهم بود و از آن به‌عنوان یک بندر حیاتی و مرکز اصلی تجارت یاد شده است که بسیاری از مردم از آن بازدید کرده‌اند. پیزا محلی محبوب برای استراحت زائران اروپایی بود که در راه بیت‌المقدس بودند. با افزایش ثروت و نفوذ آن‌ها شهر پیزا قدرتمندتر شد.
میدان کلیسای جامع پیزا بهترین نمونه‌ از سبک رومانسک است که از نظر شکوه و کمال، تلفیقی هماهنگ از نقوش کلاسیک، صدر مسیحیت و لومباردی را نشان می‌دهد. برج پیزا یکی از چهار بنایی است که مجموعه کلیسای جامع پیزا در ایتالیا را تشکیل می‌دهند. این چهار بنا یکپارچگی خاصی با یکدیگر دارند و تمثیلی از زندگی انسان هستند.

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.