برج خلیفه

منتشر شده در تاریخ

برج خلیفه یا برج دبی (به عربی: برج خلیفه، به انگلیسی: Burj Khalifa) آسمان‌خراشی در شهر دبی امارات متحدهی عربی است. این برج با ۱۶۳ طبقهی قابل استفاده و ۸۲۸ متر بلندی، هم‌اکنون بلندترین سازه و آسمان‌خراش ساخته شده به دست انسان است. ساخت این برج، از ژانویهی ۲۰۰۴ آغاز شد و در روز چهارم ژانویهی ۲۰۱۰ گشایش یافت.

برج خلیفه در ابتدا با نام «برج دبی» شناخته می‌شد اما در روز افتتاحیه توسط محمد بن راشد آل مکتوم، نام آن به افتخار حاکم امارات، خلیفه بن زاید آل نهیان، به «برج خلیفه» تغییر کرد. برج خلیفه دارای بیش از هزار واحد آپارتمان، ۴۹ طبقه اداری، ۴ استخر و یک کتابخانه مخصوص ساکنان است. همچنین هتل آرمانی با ۱۶۰ اتاق به طراحی جورجیو آرمانی در طبقات اولیهی برج واقع است.

برج خلیفه توسط تیمی به رهبری آدریان اسمیت (Adrian Smith) از Skidmore، Owings & Merrill، شرکتی که برج سیرز در شیکاگو را طراحی کرده بود، رکورددار قبلی بلندترین ساختمان جهان بود.

ساختار اولیه بتن مسلح و برخی از فولاد ساختاری ساختمان از کاخ جمهوری در برلین شرقی، پارلمان سابق آلمان شرقی نشات گرفته است. تصمیم برای ساخت این ساختمان بر اساس تصمیم دولت مبنی بر تنوع بخشیدن به اقتصاد مبتنی بر نفت و برای به دست آوردن شهرت بین المللی دبی بود. طرح این ساختمان برگرفته از معماری اسلامی منطقه، مانند مسجد جامع سامرا است. هندسه کف سه جانبه Y شکل برای بهینه سازی فضای مسکونی و هتل طراحی شده است. از یک هسته مرکزی و بال های محکم برای حمایت از ارتفاع ساختمان استفاده می شود. اگرچه این طرح از کاخ برج III مشتق شده است، اما هسته مرکزی برج خلیفه تمام وسایل حمل و نقل عمودی به جز پله های خروجی در هر یک از بال ها را در خود جای داده است. این سازه همچنین دارای یک سیستم روکش فلزی است که برای مقاومت در برابر دمای گرم تابستان دبی طراحی شده است. در مجموع شامل 57 آسانسور و 8 پله برقی می باشد.

استقبال منتقدان از برج خلیفه به طور کلی مثبت بوده است و این ساختمان جوایز زیادی دریافت کرده است. با این حال، شکایات متعددی در مورد کارگران مهاجر از جنوب آسیا که نیروی کار اصلی ساختمان بودند، وجود داشت. اینها بر دستمزدهای پایین و مصادره گذرنامه ها تا پایان وظایف متمرکز بود.

برج خلیفه به شدت بخش‌بندی شده است. طبقات پناهگاه تحت فشار و دارای تهویه مطبوع در هر 13 طبقه (در طبقات G، 13، 26، 39، 52، و غیره) قرار دارند که در آن افراد می توانند در صورت اضطرار یا آتش سوزی در پیاده روی طولانی خود به محل امن پناه ببرند. قوام بتن مورد استفاده در پروژه ضروری بود. ایجاد بتنی که بتواند هم در برابر هزاران تن تحمل کند و هم دمای خلیج فارس که بتواند به 50 درجه سانتیگراد (122 درجه فارنهایت) برسد، دشوار بود. برای مقابله با این مشکل، بتن در طول روز ریخته نشد. در عوض، در ماه‌های تابستان، یخ به مخلوط اضافه می‌کردند و شب‌ها که هوا خنک‌تر و رطوبت بیشتر بود، آن را می‌ریختند. بتن خنک تر به طور یکنواخت تر عمل می کند و بنابراین احتمال گیرش خیلی سریع و ترک خوردگی کمتری دارد. هر گونه شکاف قابل توجهی می توانست کل پروژه را به خطر بیندازد.

در عرض 17 ماه از افتتاح رسمی ساختمان، فردی که به عنوان “مردی آسیایی در اواسط 30 سالگی” توصیف می شود و در یکی از شرکت های این برج کار می کرد، در 10 می 2011 با پریدن از طبقه 147 خودکشی کرد. او 39 طبقه سقوط کرد و روی عرشه ای در طبقه 108 فرود آمد. پلیس دبی این اقدام را به عنوان یک خودکشی تأیید کرد و گزارش داد که “[آنها] همچنین متوجه شدند که این مرد تصمیم به خودکشی گرفته است زیرا شرکت او از اعطای مرخصی امتناع کرده است.”

نگهداری

نمای برج خلیفه از ۲۴٬۳۴۸ قطعه شیشه تشکیل شده‌است که جمعاً مساحتی برابر با ۱۲۰۰۰۰ متر مربع دارد. تمیز کردن این تعداد نمای شیشه‌ای به‌صورت افقی است که از طریق شیارهای موجود در طبقات ۴۰٬۷۳ و۱۰۹ انجام می‌شود. مدت زمان انجام این پروسه، ۲ الی ۳ ماه طول می‌کشد. در هر یک از این شیارها کابل‌های سنگینی وجود دارند که مخزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی را حمل می‌کنند که این جابجایی به صورت افقی و عمودی است.

پارک برج خلیفه

برج خلیفه توسط یک پارک یازده هکتاری احاطه شده است که توسط معماران منظر گروه SWA طراحی شده است. مانند برج، طراحی پارک بر اساس گل Hymenocallis، یک گیاه بیابانی بود. در مرکز پارک اتاق آب قرار دارد که مجموعه ای از استخرها و فواره های جت آب است. نیمکت‌ها و تابلوها شامل تصاویر برج خلیفه و گل هیمنوکالیس است.

گیاهان با آب جمع آوری شده از سیستم خنک کننده ساختمان آبیاری می شوند. این سیستم سالانه 68,000,000 لیتر (18,000,000 گال آمریکا) را فراهم می کند. WET Enterprises که فواره دبی را نیز توسعه داد، شش آب نمای پارک را هم توسعه داد.

رکوردها

بلندترین آسمان‌خراش جهان به ارتفاع ۸۲۸ متر (رکورد قبلی: تایپه ۱۰۱ با ارتفاع ۵۰۹ متر)

بلندترین سازهی دست بشر به ارتفاع ۸۲۸ متر (رکورد قبلی: دکل رادیویی ورشو با ارتفاع ۶۴۶ متر)

بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل یا وسیله دیگری سرپاست به ارتفاع ۸۲۸ متر (رکورد قبلی:برج سی‌ان با ارتفاع ۵۵۳ متر)

ساختمانی با بیشترین طبقات: ۱۶۳ طبقه (رکورد قبلی: برج ویلیس با ۱۰۸ طبقه)

برجی با بیشترین طبقات قابل استفاده: (۱۶۳ طبقه)

دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده

برجی با سریع‌ترین آسانسور جهان با سرعت ۶۴ km/h یا (۴۰ mph یا ۱۸ m/s)

دارا بودن بلندترین آسانسور باربری جهان

اولین آسمانخراش که از طبقات آن استفادهی مسکونی هم می‌شود

دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان‌های جهان

بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج (سکوی مشاهده)

بلندترین مسجد جهان (طبقهی ۱۵۸)

بلندترین استخر شنای جهان (طبقهی ۷۶)

بلندترین باشگاه شبانه (دیسکو) جهان (طبقهی ۱۴۴)

بلندترین رستوران جهان (طبقهی ۱۲۲ در ارتفاع ۴۴۲ متر)

بزرگترین آتش بازی سال نو در جهان

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.