کاخ زیبای شون برون

منتشر شده در تاریخ

کاخ شون‌برون (به آلمانی: Schloß Schönbrunn) به معنای «چشمه زیبا»

این کاخ اقامتگاه تابستانی پادشاهان اتریش در وین پایتخت اتریش بوده‌است و اکنون یکی از آثار مهم فرهنگی این کشور است که تا سال ۱۹۶۰ بنا شده‌است. این کاخ که بیش از ۱۴۰۰ اتاق دارد که به سبک روکوکو تزیین شده‌است یکی از جاذبه‌های مهم توریستی در وین به‌شمار می‌آید. کاخ‌ها و باغ‌ها نشان دهنده سلیقه‌ها، علایق و آرزوهای پادشاهان این کشور می‌باشد.

این بنای باشکوه علاوه بر زیبایی‌های بی‌نظیرش، تاثیر بسزایی در تاریخ این کشور داشته است.

خاندان امپراطوری هابسبورگ اتریش چند قرن بر این کشور و تعدادی از مناطق اطراف آن حکومت می‌کردند. در این میان قصر شونبرون محل زندگی و همچنین کاخ حکومتی این خاندان بود؛ به طوری که تعدادی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اتریش در این قصر اتفاق افتاده است. این قصر زیبا با معماری باروک، باغ‌های باشکوه، نمایی فوق‌العاده و یک باغ وحش، مجموعه‌ای بی‌نظیر از تمام دیدنی‌ها است؛ مکانی که به عقیده‌ی بسیاری، تحسین برانگیز‌ترین اثر باقیمانده اروپا در زمینه‌ی معماری سبک باروک است. شونبرون در سال ۱۶۴۲ و به درخواست همسر امپراطور فردیناند دوم ساخته شد و قسمت‌های دیگر آن مانند باغ‌ها در سال ۱۶۹۶ و پس از عقب‌نشینی ترکان عثمانی و به درخواست ماریا ترزیا آخرین ملکه از خاندان هابسبورگ به این مکان اضافه شد.

خاندان هابسبورگ برای نسل‎‌ها در اتاق‌های بی‌شمار و زیبای این قصر اقامت داشتند. امپراطور فرانس جوزف، که بعدها با ملکه سیسی ازدواج و بین سال‌های ۱۹۱۶-۱۸۴۸ حاکم اتریش بود در همین قصر متولد شد، او تقریباً تمام عمر خود را در این کاخ زیبا سپری کرد و حدود دو سال پس از فوت او بود که این مکان به مالکیت حکومت جدید اتریش درآمد. در سال ۱۷۷۲ موتزارت ۶ ساله در یکی از سالن‌های این مکان کنسرتی اجرا کرد و همچنین در یکی از اتاق‌های همین قصر بود که تاریخ رقم خورد و چارلز اول در سال ۱۹۱۸ از عنوان پادشاهی خود کناره‌گیری کرد و به حکومت ۶۴۰ ساله‌ی خاندان هابسبورگ بر اتریش پایان داد

تمام اتاق‌های این قصر به سبک روکوکو تزیین شده‌اند و بیشتر دیوارهای داخلی آن با سطوحی سفید رنگ و طلاپوش تزیین گردیده است. علاوه بر اینها لوسترهای بسیار باشکوه و شومینه‌های چینی و سفید رنگ این بنا باعث زیبایی هرچه بیشتر تالار و اتاق‌ها شده‌اند. یکی از نکات جالب این بنا، ساده‌تر بودن محل زندگی و کار امپراطور و خاندان سلطنتی نسبت به اتاق مهمان‌ها و دیگر نقاط کاخ است. سالن اصلی این قصر از کف زمین تا سقف با آثار گرانبها و بسیار کمیابی از هند و ایران تزیین شده که از این جهت آن را به مهم‌ترین مکان دنیا در این زمینه تبدیل می‌کند. شونبرون در آثار یونسکو به ثبت رسیده و امروزه از آن تنها توسط دولت اتریش و در ملاقات با بالاترین مقامات دیگر کشورها استفاده می‌شود، هرچند در زمان‌های مشخصی از سال امکان بازدید به شکل عمومی ممکن است.

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.