نکات و اصول مهم در دکوراسیون داخلی

منتشر شده در تاریخ

فضا، خط، شکل، نور، رنگ، بافت و الگو، عناصر اصلی تشکیل دهنده طراحی داخلی هستند که هر کدام از آن ها بر جلوه بخشی که قصد دکوراسیون آن را دارید، تاثیر به سزایی می گذارند.

فضا: این عنصر همان بخشی است که اسباب و اثاثیه را در آن چیدمان می کنید. توجه داشته باشید، به بخشی که هیچ وسیله ای در آن قرار ندارد، فضای منفی و به بخشی که در آن وسیله چیده شده است، فضای مثبت می گویند.

خط: خط شکل را به وجود می آورد و در طراحی داخلی به سه دسته افقی، عمودی و مورب تقسیم می شود.

شکل: همان طور که در بالا اشاره کردم، شکل از ترکیب چند خط مختلف به وجود می آید و به دو نوع هندسی و ارگانیک دسته بندی می شود.

نور: این عنصر چه طبیعی و چه غیر طبیعی باشد، برای بهتر و زیباتر دیده شدن هر عنصر دیگری در دکوراسیون، لازم و ضروری است که باید حتما از آن به درستی استفاده کنید.

رنگ: رنگ ها یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر زیبایی هر فضایی می باشند.

بافت: باید بدانید به این که یک سطح به چه صورتی دیده و لمس می شود، بافت می گویند. در واقع این عنصر به فضای داخلی جذابیت و عمق می دهد و به دو دسته بافت بصری و واقعی تقسیم می شود. برای مثال در طراحی داخلی اتاق خواب زیر، بافت سنگی در دیوار آن به کار رفته است.

الگو یکی از عناصر دیگری است که در کنار رنگ ها، جلوه زیبایی به دکوراسیون خانتان می بخشند.

به طور طبیعی شومینه و یا پنجره ای با چشم انداز زیبا، گزینه مناسبی برای نقطه کانونی در فضای داخلی هستند. اما اگر فضای مد نظر شما این دو عنصر را ندارد، بهتر است تلویزیون را در نشیمن و تخت را در اتاق خواب به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید.

وسایل و اثاثیه دیگر را باید به گونه ای چیدمان کنید تا نقطه کانونی در محور مرکزی آن ها قرار بگیرد.

ایجاد تعادل متقارن:

ایجاد تعادل متقارن در فضا بسیار آسان است که اغلب آن را در محیط های رسمی وکلاسیک مشاهده می کنیم. برای این کار باید نقطه کانونی را به عنوان محور تقارن در نظر بگیرید و مانند اتاق پذیرایی زیر، وسایل را در اندازه، شکل، بافت و رنگ کاملا یکسان، در دو طرف آن محور قرار دهید.

تعادل نامتقارن : باید بدانید که نسبت به حالت قبل، تعادل نامتقارن از جذابیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار است. در واقع در این نوع تعادل به جای استفاده عناصر کاملا مشابه، باید وزن بصری برابری در دو طرف محور تقارن ایجاد کنید. برای درک بهتر مفهوم وزن بصری به مثال های زیر توجه کنید:

رای ایجاد تعادل نامتقارن و وزن بصری برابر درسالن پذیرایی زیر، از دو مبل کوچک در یک سمت و از یک مبل بزرگ در سمت دیگر استفاده شده است.

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.