موزه سینما

منتشر شده در تاریخ

موزه سینما در باغ فردوس تهران

شهر تهران، سرشار از موزه های دوست داشتنی و جذاب است. اما، در بین تمام موزه های تهران، موزه سینما در باغ فردوس تهران، حال و هوایی متفاوت دارد.
باغ فردوس در خیابان ولیعصر شهر تهران قرار دارد. برای رسیدن به باغ فردوس و موزه سینما، کم تر از نیم ساعت پیاده روی از میدان تجریش لازم است. بعد از رسیدن به محله باغ فردوس، محوطه ای تماشایی و جذاب را خواهید دید که همان باغ فردوس زیبا است.

باغ فردوس در دوران قاجار ساخته شد. محمدشاه قاجار، دستور ساخت عمارتی باشکوه و ییلاقی را در باغ فردوس تهران صادر کرد. تاریخ ساخت عمارت باغ فردوس که محل فعلی موزه سینما است، به سال ۱۲۶۴ هجری شمسی باز می گردد. پس از مرگ محمدشاه قاجار، کارهای ساخت باغ فردوس و عمارت آن به عقب افتاد. تا اینکه ناصرالدین شاه قاجار، کار ساخت باغ و عمارت باغ فردوس را به اتمام رساند و نهایتا باغ فردوس و عمارت آن را به عنوان هدیه عروسی، به دختر خود داد. در دوران پهلوی نیز، باغ فردوس و عمارت آن، به عنوان مکانی برای برگزاری جشن های هنری و جشنواره های فرهنگی استفاده می شد. همچنین جشن های ملی در این باغ انجام می گرفتند.

سرانجام در سال ۱۳۸۱، باغ موزه فردوس، میزبان موزه سینمای ایران شد. باغ فردوس یا همان موزه سینما فعلی، امروزه یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین نقاط گردشگری شهر تهران محسوب می شود.
تاسیس موزه سینما از نظر اهالی سینما و هنر دوستان انقدر با ارزش و محترم است که بسیاری از علاقه مندان به هنر هفتم برپایی موزه سینمای ایران را تحقق یک رویا می دانند. تحقق رویایی که دل تمام علاقه مندان به فرهنگ و هنر را شاد کرد.

باید این نکته را یاد آور شویم، موزه سینما که هدف اصلی آن حفظ و ثبت میراث سینما ایران است، از سال ۱۳۷۳ پا گرفت. پس از آن به همت بسیاری از هنر دوستان و عوامل سینمای ایران نظیر زنده یاد عباس کیارستمی و همچنین زنده یاد عزت الله انتظامی موزه سینما به صورت رسمی در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد.
پس از تلاش های فراوان در سال ۱۳۷۷ موزه سینمای ایران در ساختمان قدیمی و اولیه خود ( واقع در خیابان لاله زار تهران ) گشایش می یابد. همان طور که پیش تر نیز گفتیم در شهریور ماه ۱۳۸۱ یعنی چهار سال پس از گشایش اولیه، موزه سینما به مکان فعلی خود، یعنی باغ فردوس خیابان ولیعصر تهران منتقل شد.
عمارت باغ فردوس، که به عنوان موزه سینما شناخته می شود شامل بخش های مختلفی می شود که به اختصار به معرفی برخی از آن های می پردازیم:

تالار آغازگراندر این تالار با اولین تجهیزات سینمای ایران آشنا می شوید.

تالار صدا و دوبله موزه سینما: در این تالار ابزار و تجهیزات قدیمی مربوط به هنر و صنعت دوبله و صدابرداری ایران جمع آوری شده اند. در این تالار دیدنی موزه سینما، به وضوح تاریخ دوبله سینما ایران قابل لمس است.

تالار معاصران: در این تالار، حدود هفتصد پرتره از برترین عوامل سینمای ایران را مشاهده خواهید کرد.

تالار جوایز باغ فردوس: در این تالار برجسته ترین و ارزشمند ترین جوایز تاریخ سینما ایران از برترین جشنواره های جهانی نظیر کن، برلین و … نگهداری می شود و قابل مشاهده برای عموم است.

تالار تماشاخانه موزه سینمادر این بخش یادمان هایی از سینما ایران در دهه ۳۰ و ۴۰ قرار دارد. علاوه بر این یادمان ها، پوستر و عکس های پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران نیز وجود دارد.

تالار علی حاتمیدر اصلی ترین بخش عمارت باغ فردوس، یعنی شاه نشین آن، تالار علی حاتمی قرار داد. این تالار موزه سینما، شامل یادبودهایی از علی حاتمی به همراه مجسمه او می باشد.

تالار نام آوران سینمای ایران: در این بخش از موزه سینما، تصاویری از برجسته ترین و نام آورترین هنرمندان سینما ایران نظیر داریوش مهرجویی، خسرو شکیبایی و … را مشاهده خواهید کرد.

تالار خانه فرهاددر این بخش از موزه سینما، برخی از وسایل شخصی، کتاب ها و سازهای فرهاد مهراد، خواننده معاصر جمع آوری شده اند.

معرفی سالن های نمایش در موزه سینما

در مجموعه باغ فردوس ( یا همان موزه سینما ) سه سالن نمایش فیلم با نام های سالن فردوس، سالن سینماتوگراف و سالن تمدن وجود دارد که پرده هایش میزبان بسیاری از فیلم های روز سینمای ایران هستند.

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.