ساختمان امپایر استیت

منتشر شده در تاریخ

ساختمان امپایر استیت (Empire State Building) یک آسمان خراش 102 طبقه در میدتاون منهتن، شهر نیویورک (Midtown Manhattan, New York City) است. این ساختمان توسط Shreve, Lamb & Harmon طراحی شده و از سال 1930 تا 1931 ساخته شده است. نام آن از “Empire State”، نام مستعار ایالت نیویورک گرفته شده است. ارتفاع سقف 1250 فوت (380 متر) ساختمان و در مجموع 1454 فوت (443.2 متر) با احتساب آنتن آن است.

ساختمان امپایر استیت تا زمانی که مرکز تجارت جهانی در سال 1970 ساخته شد، بلندترین ساختمان جهان بود. پس از فروپاشی مرکز تجارت جهانی در سال 2001، ساختمان امپایر استیت بلندترین ساختمان شهر نیویورک بود تا اینکه در سال 2012 از آن پیشی گرفت. از سال 2022، این ساختمان هفتمین ساختمان بلند در شهر نیویورک و نهمین بلندترین ساختمان است. این آسمان خراش در ایالات متحده، پنجاه و چهارمین بلندترین ساختمان در جهان، و ششمین سازه بلند مستقل در قاره آمریکا.

محل ساختمان امپایر استیت، در میدتاون جنوبی در ضلع غربی خیابان پنجم بین خیابان‌های 33 و 34 غربی، در سال 1893 به عنوان هتل والدورف-آستوریا توسعه یافت. در سال 1929، شرکت امپایر استیت این سایت را تصاحب کرد و نقشه هایی برای ساخت آسمان خراش در آنجا طراحی کرد. طراحی ساختمان امپایر استیت پانزده بار تغییر کرد تا اینکه مطمئن شد بلندترین ساختمان جهان است. ساخت و ساز در 17 مارس 1930 آغاز شد و ساختمان سیزده و نیم ماه بعد در 1 مه 1931 افتتاح شد. تا اوایل دهه 1950.

معماری آرت دکو، ارتفاع و عرشه‌های مشاهده ساختمان، آن را به یک جاذبه محبوب تبدیل کرده است. سالانه حدود چهار میلیون گردشگر از سراسر جهان از رصدخانه های طبقه 86 و 102 ساختمان بازدید می کنند. یک رصدخانه سرپوشیده اضافی در طبقه 80 در سال 2019 افتتاح شد. ساختمان امپایر استیت یک نماد فرهنگی بین المللی است: از زمان اکران فیلم کینگ کونگ در سال 1933 در بیش از 250 سریال تلویزیونی و فیلم نمایش داده شده است. استاندارد جهانی مرجع برای توصیف ارتفاع و طول سازه های دیگر.

این ساختمان که نماد شهر نیویورک است، توسط انجمن مهندسین عمران آمریکا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن نامگذاری شده است. این بنا در سال 2007 در فهرست معماری مورد علاقه آمریکا توسط موسسه معماران آمریکا رتبه اول را کسب کرد. علاوه بر این، ساختمان امپایر استیت و فضای داخلی طبقه همکف آن توسط کمیسیون حفاظت از نشانه‌های شهر نیویورک در سال 1980 به عنوان نشانه‌های شهری تعیین شدند و به آن اضافه شدند. ثبت ملی اماکن تاریخی به عنوان یک بنای تاریخی ملی در سال 1986.

طراحی آرت دکو ساختمان امپایر استیت نمونه ای از معماری قبل از جنگ جهانی دوم در شهر نیویورک است. نما با پنل‌های سنگ آهک ایندیانا که از کارخانه امپراتوری (the Empire Mill) در سندرز، ایندیانا تهیه شده است، پوشیده شده است، که به ساختمان رنگ بلوند مشخص می‌دهد. طبق برگه های رسمی، نما از 200000 فوت مکعب (5700 متر مکعب) سنگ آهک و گرانیت، ده میلیون آجر و 730 تن کوتاه (650 تن بلند) آلومینیوم و فولاد ضد زنگ استفاده می کند. این ساختمان همچنین دارای 6514 پنجره است. ویژگی‌های تزئینی روی نما عمدتاً هندسی هستند، برخلاف ساختمان‌های قبلی، که تزئینات آنها اغلب برای نشان دادن یک روایت خاص در نظر گرفته شده بود.

ساختمان امپایر استیت در مجموع دارای 73 آسانسور از جمله آسانسورهای خدماتی است. 64 آسانسور اصلی آن، که توسط شرکت آسانسور Otis ساخته شده است، در یک هسته مرکزی و دارای ارتفاع های مختلف هستند، که طولانی ترین این آسانسورها از لابی تا طبقه 80 می رسد.

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.