خانه های مکعبی روتردام

منتشر شده در تاریخ

Cube house، این سازه ی بسیار جالب و دیدنی توسط معماری مشهور به نام پیت بلوم (Piet Blom) ساخته شده است. این معمار بسیار معروف هلندی دارای آثار مختلف و بسیاری در سراسر کشور هلند و برخی از دیگرکشورهای اروپایی است که خانه های روبیک در نوتردام هلند یکی از معروف ترین این آثار است.

این معمار بسیار معروف زمانی که در سال ۱۹۹۹ میلادی چشم از جهان فرو بست، آثار بسیار زیادی را از خود به جای گذاشت و نام خود را جاودانه ساخت. برای ساخت این مجموعه ساختمان ها پیتر بلوم اساس کار خود را بر این گذاشت که یک دهکده را به صورت برعکس در وسط معماری شهری روتردام جای دهد. کارشناسان حوزه ی معماری شهری بر این اعتقاد هستند که بلوم برای طراحی این خانه ها از درختان محلی هم الهام گرفته است و در سرش این ایده را داشته که مجموعه ای از خانه های درختی را در وسط یک فضای شهری وارد نماید. به هر حال پیت بلوم هر ایده ای که درباره ی ساخت خانه های مکعبی در روتردام داشته است، باید بگوییم که برای اجرای آن ها از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ میلادی یعنی به مدت ۲ سال وقت صرف کرده است.

تعداد مکعب های به کار برده شده در ساخت خانه های مکعبی در روتردام هلند ۳۸ عدد است که همگی هم به صو ت وارونه هستند. از خصوصیات فنی و مهندسی این خانه ها کاملا کاربردی و معمولی هستند. متراژ هر آپارتمان نهایتا به ۱۰۰ متر می رسد که البته مقدار کمی از آن و در حدود یک چهارمش به علت شکل مکعب بودنش در محیط منزل عملا غیر قابل استفاده است. در هر کدام از خانه های مکعبی در روتردام یک درخت به نمایش گذاشته شده است.
از لحاظ جاذبه های بصری این مجموعه، شکل مجموعه ای از خانه های درختی در هم تنیده را به نمایش می گذارند. تمامی خانه های این مجموعه با زاویه ی ۵۴ درجه ساخته شده اند. این خانه ها به ۳ قسمت طبقه ی پایین، طبقه ی بالا و طبقه ی وسط تقسیم شده اند.

طبقات بالایی و پایینی همگی به شکل یک مثلث هستند و از طبقه ی پایین به عنوان نشیمن، از طبقه ی بالا برای اتاق خواب های مهمان و یا نشیمن خصوصی، طبقه ی پایین برای پذیرایی و نشیمن و اتاق های وسط برای سرویس بهداشتی و اتاق خواب استفاده می شود. در طول مدتی که از ساخت این خانه های زیبا گذشته است، در دانشگاه های معماری مختلفی این سوال مطرح می شود که هدف غایی بلوم از ساخت خانه‌‌های مکعبی در روتردام و با استفاده از این نوع طراحی چه بوده است؟ بهترین پاسخی که به این سوال داده می شود این است که طراحی خانه‌‌های مکعبی در روتردام بر اساس مفهوم زندگی به عنوان یک سقف شهری شکل گرفته و ساخته شده اند.
درست است که گفتیم هدف بلوم و تیم طراحیش این بوده که خانه های مکعبی یک جنگل و درخت هایش و یا خانه های جنگلی را تداعی کنند اما، این خانه ها شباهت بسیار زیادی با مکعب های روبیک دارند و از این رو آن ها به ساختمان های روبیک معروف هستند.

محوطه ی داخلی این ساختمان ها دارای یک کافه رستوران، یک مرکز توریستی، یک فروشگاه کوچک فروش سوغاتی و نمادهای شهری و چندین گالری مختلف است.
محوطه ی عمومی خانه‌‌های مکعبی در روتردام پله ندارند و به جای آن از رمپ استفاده شده است.
محوطه ی پشتی این ساختمان شما را به متروی شهر روتردام وصل می سازد.

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.