ارگ راین کرمان

منتشر شده در تاریخ

ارگ راین کرمان، دومین سازه ی خشتی بزرگ جهان

استان کرمان از  قلعه‌های متعددی برخوردار است. یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها قلعه‌ ی راین است که به عصر ساسانی تعلق دارد. ارگ راین بعد از ارگ بم که به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی ایران و جهان شناخته می‌شود، دومین بنای خشتی جهان است و بر بلندای تپه‌ای در دامنه کوه‌های «هزار» شهر راین قرار دارد. این قلعه باستانی و ارزشمند در سال ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۱۲۸۶۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

نقشه قلعه تقریباً مربع شکل و با چندین برج در اطراف مزین شده‌است. دور تا دور قلعه را حصاری دربرگرفته که ارتفاع آن بیش از ده متر است. تنها ورودی قلعه از جبهه شرقی است که با سر در بزرگ و باشکوه به محوطه داخلی راه دارد.

عناصر قلعه عبارت‌اند از بازار، حاکم نشین، خانه‌های اعیانی، چهار انبار، آتشکده و محله‌های عامه نشین. این قلعه بخش عامه‌نشین و اعیان‌نشین دارد و فضاهای معماری مورد نیاز مردم مانند مکتب خانه و ساختمان قرنطینه در آن دیده می‌شود. مصالح کلی آن خشت خام است.

این یکی از شهرهای دیدنی و کویری است که به پردیس کویر ایران شهرت دارد. این شهر کویری در شاه‌راه ارتباطی شرق به غرب قرار دارد و در گذشته به‌عنوان یک منزلگاه مهم تجاری و مرکز داد و ستد کالا مورد توجه بوده است. وقتی وارد این شهر شوید، برج‌ها و کنگره‌های قلعه‌ای خشتی را خواهید دید که روزگاری مأمن، پناهگاه و محل زندگی مردمان راین بوده است. این قلعه تاریخی را به‌عنوان خواهر کوچک‌تر ارگ بم می‌شناسند.

در طول تاریخ و در اثر حوادث طبیعی و انسانی، بارها آسیب‌هایی به ارگ راین وارد شده است؛ اما با مرمت‌ها و بازسازی‌هایی که روی آن انجام شده، شکوه دیدنی خود را همچنان حفظ کرده است.

نویسنده

Mahtab Etemadi

شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.



۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.